لینک‌ سازی داخلی و خارجی

لینک‌ سازی داخلی و خارجی

یکی از بخش‌های مهم در بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو یا سئو، لینک‌سازی در محتوا است که به دو صورت لینک‌ سازی داخلی و خارجی انجام می‌شود. لینک‌سازی یکی از پارامترهای مهم در تدوین استراتژی سئو برای سایت به شمار می‌آید که می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. در واقع این موضوع به قدری اهمیت دارد که مبحثی به نام استراتژی لینک‌سازی (Link Building) اعم از لینک‌ سازی داخلی و خارجی برای آن تعریف شده است.

لینک‌سازی داخلی چیست؟

لینک‌سازی داخلی چیست؟

در بررسی تأثیر لینک‌ سازی داخلی و خارجی در بهبود رتبه و سئوی سایت به لینک‌سازی داخلی می‌رسیم. منظور از لینک‌سازی داخلی این است که در محتوای تولید شده برای سایت، کلید‌واژه‌هایی را به صفحات مشخصی از همان سایت لینک دهیم که کاربر با کلیک بر روی آن به محتوای دیگری دسترسی پیدا کند که توضیحات بیشتری در مورد کلمه یا عبارت کلیدی ارائه کرده است. ویژگی بارز لینک‌های داخلی این است که آدرسی مشابه با آدرس اصلی سایت دارند و به همین دلیل گوگل و موتورهای جستجو آن را به عنوان یک لینک داخلی تشخیص می‌دهند.

در باب اهمیت لینک‌ سازی داخلی و خارجی برای سایت، در خصوص لینک‌سازی داخلی منظور لینک‌ دادن هدفمند برای یک کلمه کلیدی به صفحه مربوط به آن در سایت با یک صفحه هدف (Landing Page) جداگانه است. این کار باعث می‌شود تا گوگل تشخیص دهد که سایت به صورت تخصصی بر روی کلمه‌های مطرح شده در محتوا فعالیت می‌کند.

لینک‌سازی داخلی باید بر روی کلمه‌ای انجام شود که موضوع مرتبطی را به کاربر ارائه دهد. لینک‌سازی داخلی سرعت ایندکس شدن سایت را افزایش می‌دهد چون گوگل از طریق این لینک‌ها با استفاده از خزنده‌های خود می‌تواند به تمام قسمت‌های سایت سر بزند که نتیجه آن ایندکس شدن سایت با سرعت بیشتر است. همچنین لینک‌سازی داخلی در یک سایت بر روی بهبود تجربه کاربری نیر تأثیر بسزایی دارد زیرا در صورت مفید بودن محتوا کاربر را ترغیب می‌کند که دیگر مطالب سایت را نیز مطالعه کند.

لینک‌سازی خارجی چیست؟

لینک‌سازی خارجی چیست؟

در مبحث بررسی تأثیر لینک‌ سازی داخلی و خارجی در بهبود رتبه سایت به تعریف لینک‌سازی خارجی می‌رسیم. وقتی شما سایتی را طراحی کرده و برای آن تولید محتوا می‌کنید، گوگل وارد سایت شما شده و مطالب منتشر شده را به دقت بررسی می‌کند. اگر بهترین محتوای ممکن را هم تولید کرده باشید چون از نظر گوگل سایت محبوبی نیستید به دنبال تأییدی از سوی سایت، وبلاگ یا انجمنی خواهد بود که امتیاز خوبی در گوگل دارد که به نوعی شما و محتوای سایت را تأیید کند. این کار باعث می‌شود که محبوبیت شما در گوگل بیشتر شود. 

استفاده از لینک‌سازی خارجی یا بک لینک یکی از راه‌های رسیدن به این محبوبیت است. با این کار مدیران سایت‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد لینک‌های خارجی سرعت محبوب شدن سایت و قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو را افزایش دهند. اما این کار که به نوعی ایجاد محبوبیت مصنوعی است باید با دقت انجام شود زیرا از نظر گوگل این کار تقلب بوده و اگر به سایت شما شک پیدا کند، با پنالتی از طرف گوگل مواجه می‌شوید. پنالتی شدن یعنی اینکه کلمه کلیدی که برای محتوای خود انتخاب کرده‌اید برای همیشه از صفحه موتورهای جستجو حذف می‌شود و سایت شما در صورت جستجوی کلمه کلیدی برای کاربران نمایش داده نمی‌شود.

لینک‌ سازی داخلی و خارجی کلمات به سایت‌ها و مطالب مرتبط، پرهیز از لینک‌دادن یک کلمه کلیدی به صورت مدام در بازه زمانی خاص، عدم استفاده از یک سایت برای قرار دادن لینک از جمله نکاتی است که باید در لینک‌سازی خارجی مد نظر قرار دهید.مبحث لینک‌ سازی داخلی و خارجی برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو یکی از مباحث مهم و حیاتی در سئو محسوب می‌شود به طوری که ابزارهای لینک‌سازی متعددی وجود دارند تا بتوانند راهنمای مناسبی برای مدیران سایت‌ها به منظور اجرای دقیق و صحیح آن و دستیابی به نتیجه مطلوب باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *