احتمالا شما هم این جمله معروف از بیل گیتس «Bill Gates» بنیانگذار شرکت مایکروسافت را شنیدهاید که «محتوا پادشاه است». به نظر شما چطور میتوان محتوایی به این مهمی تولید کرد؟ انواع منابع برای تولید محتوا کدامند و آیا برای هر نوع محتوایی باید از منابع یکسانی استفاده کنیم؟ به نظر میرسد قضیه به آن سادگیها هم که فکر میکردید نباشد! حق دارید.. چون محتوا واقعا پادشاه است و کسب مهارت برای خلق چنین محتوایی نیز در یک شب اتفاق نمیافتد. اما نگران نباشید. در این مقاله میخواهیم با معرفی منابع برای تولید محتوا، بخشی از دغدغههای شما را در این زمینه برطرف کنیم. پس با ما همراه باشید.
چرا استفاده از منابع برای تولید محتوا اهمیت دارد؟
خب پاسخ کاملا روشن است.. هیچ کدام از ما همه چیزدان نیستیم! شاید زمانی در گذشتههای دور افراد نابغهای پیدا میشدند که به آنها القابی مانند حکیم یا فیلسوف میدادند. این افراد در اکثر حوزههای علوم زمان خود، دستی بر آتش داشتند و میتوانستند در اکثر موضوعات علمی نیز اظهار نظر کنند.
اما در زمان ما تقریبا چنین چیزی غیر ممکن است و اصلا لزومی هم ندارد که همه چیز را خودمان بدانیم. مخصوصا با ظهور اینترنت که به نوعی میتوان گفت انفجاری از اطلاعات را در زندگی بشر به دنبال داشته است. تقریبا هر روز تمامی علوم دستخوش تغییراتی میشوند، نگرشها تغییر میکنند، خبری در یک لحظه ممکن است توجه جهانیان را به خود جلب کند و یا روشی که دیروز مورد احترام بود امروز حتی قدیمی و بدون کارایی جلوه داده شود!
بنابراین کاملا واضح است که در این دنیای بدون مرز از دانش و اطلاعات، که هر لحظه نیز به حجم این اطلاعات افزوده میشود، چارهای نداریم جز آنکه از منابع درست و مطمئنی برای تولید محتوای خود استفاده کنیم. از طرف دیگر، از آنجایی که احتمالا قرار است درباره موضوعی سخنرانی کنیم، نظری عنوان کنیم و یا حتی مطلبی بنویسیم که دیگران نیز بر اساس آن فکر کنند یا حداقل درباره آن بیاندیشند، حتما باید اطلاعات خود را درباره آن موضوع خاص به شیوهای درست افزایش دهیم. اینجا است که منابع برای تولید محتوا اهمیت پیدا میکنند. بنابراین، زمانی میتوانیم محتوایی پادشاهگونه خلق کنیم که از منابع درستی نیز برای تولید آن استفاده کرده باشیم.
بهترین منابع برای تولید محتوا کدامند؟
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که با وجود این همه اطلاعات، بهترین منابع برای تولید محتوا کدامند؟ چطور میتوانیم محتوای خود را بر اساس منابعی درست و قابل اطمینان تولید کنیم؟ برای پاسخ به این سوال و در ادامه، بهترین منابع جهت تولید محتوا را خدمت شما عزیزان معرفی مینماییم.
منابع متنی و سنتی برای تولید محتوا
نیازی به گفتن نیست که همواره کتاب، مجلات و روزنامهها میتوانند اطلاعات مفیدی را درباره موضوعات مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. نکته بسیار مهم در استفاده از این منابع این است که برای کسب اطلاعات به روز، ارزشمند و کاربردی، از جدیدترین نسخه چاپی این منابع استفاده کنید. همچنین، این منابع میتوانند اطلاعات بسیار معتبری برای تولید محتوا در اختیار شما قرار دهند. پس اگر قصد دارید گفتههای خود را مستندسازی کنید، این منابع میتوانند در این زمینه به شما کمک فراوانی کنند.
منابع متنی و آنلاین برای تولید محتوا
امروزه این نوع منابع در دسترس همه ما است. پیام رسانهای متنی، صفحات بلاگها و وبسایتهای مختلف، از جمله منابع آنلاین برای تولید محتوا هستند. نکتهای که باید در استفاده از این منابع به آن دقت کنید این است که این منابع بسیار زیاد و در اغلب موارد اطلاعات آنها غیر قابل استناد کردن است. پس در انتخاب منابع درست و قابل اطمینان نهایت وسواس را به خرج دهید. یکی از منابع بسیار خوب برای تولید محتوا، سایت ویکیپدیا (Wikipedia) است.
منابع ویدیویی برای تولید محتوا
گروهی دیگر از منابع آنلاین برای تولید محتوا، منابع ویدیویی هستند. اگرچه اطلاعات در این منابع نیز به شکل آنلاین منتشر میشوند، اما بیشتر محتوای تولید شده در این گروه از منابع به صورت ویدیویی است. همچنین در این نوع از منابع، کمتر از متن برای انتقال پیام به مخاطب استفاده میشود. یکی از منابع شناخته شده برای تولید محتوا، سایت یوتویوب (YouTube) است.
بنابراین با توجه به انواع منابع برای تولید محتوا، مشخص میشود که برای تولید یک محتوای با ارزش چارهای نداریم جز اینکه از منابع متنوع و با ارزشی استفاده کنیم.
کلام آخر
در این مقاله ضمن معرفی اهمیت استفاده از منابع برای تولید محتوا، به معرفی انواع منابع نیز پرداختیم. چنانچه برای تولید محتوا نیاز به دریافت راهنمایی دارید، میتوانید به این لینک نیز مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که از منابع خاصی برای تولید محتوای خود استفاده میکنید، حتما آنها را با ما و در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
لینک منبع: wired.com