با توجه به دایره نفوذ اینترنت در زندگی روزانه همه ما، احتمالا باز هم تعجب خواهید کرد اگر به شما بگوییم که هنوز نیز استفاده از اینترنت در حال افزایش است! جالب است بدانید که استفاده از اینترنت به صورت پیوسته و مداوم در بین افراد بزرگسال تنها در طی 3 سال اخیر، در حدود 5 درصد افزایش یافته است.
این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که حتی روشی که امروزه برای خرید محصولات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد نیز تغییر کرده است. به شکلی که اغلب افراد ترجیح میدهند خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دهند. اینجا است که بازاریابی آفلاین مانند سابق کارایی لازم را ندارد و رشته دیجیتال مارکتینگ نقش واقعی خود را ایفا میکند. به همین دلیل و در ادامه، درباره این شیوه بازاریابی توضیحات بیشتری ارائه شده است.
رشته دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به طور کلی بازاریابی در ارتباط با برقراری ارتباط با مخاطب در زمانی صحیح و در مکانی صحیح است. امروزه برداشت ما از این تعریف تغییر کرده است. در حقیقت بازاریابی به شیوهای مدرن به معنای برقراری ارتباط با مخاطبان یک کسب و کار در جایی است که این مخاطبان زمان بیشتری را در آن محل سپری میکنند؛ این مکان همان اینترنت است! بنابراین، رشته دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) به معنای انجام هر نوع از بازاریابی است که به شیوهای آنلاین انجام میشود.
در نتیجه در روشهای دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای الکترونیکی و اینترنت نقشی بسیار مهم و حیاتی را خواهند داشت. بنابراین کسب و کارها برای ادامه بقای خود چارهای جز این ندارند که از طریق شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو، وبسایتها یا ایمیل با مشتریان فعلی و آتی خود ارتباط برقرار کنند.
مزایای استفاده از رشته دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار
– در مقایسه با روشهای سنتی در بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشید.
– امکان خرید از محصولات و خدمات شما با استفاده از روشهای موجود در رشته دیجیتال مارکتینگ، بسیار بیشتر از سایر روشها است. چراکه شما میتوانید در این شیوه، مشتریان بالقوه بیشتری را مورد هدف قرار دهید.
– در روشهای سنتی تبلیغات به صرف هزینههای قابل توجهی نیاز است. اما در دیجیتال مارکتینگ، روشهای بازاریابی مقرون به صرفهتر هستند.
– اندازهگیری میزان موفقیت در رسیدن به هدف از طریق روشهای دیجیتال مارکتینگ، به صورتی دقیقتر امکانپذیر است.
– استفاده از تکنیکهای موجود در دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را میدهد تا از بازیگران بزرگتر در صنعت خود نیز پیشی بگیرید.
انواع دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
در ادامه 11 موضوع مختلف در زمینه دیجیتال مارکتینگ آورده شده است:
– بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
– بازاریابی محتوا (Content Marketing)
– بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
– پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
– همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
– تبلیغات همسان (Native Advertising)
– بازاریابی خودکار (Marketing Automation)
– ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
– روابط عمومی آنلاین (Online PR)
– بازاریابی درونگرا (Inbound marketing)
– محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
ذکر این نکته ضروری است که هر یک از مباحث فوق، روشهای مختلف در دیجیتال مارکتینگ هستند که برای آگاهی از هر روش، نیازمند ارائه توضیحاتی مفصل است. به همین جهت پیشنهاد میکنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انتخاب منابع آموزشی مناسب در رشته دیجیتال مارکتینگ، به این لینک مراجعه کنید.
کلام آخر
در این مطلب کوشیدیم تا به معرفی رشته دیجیتال مارکتینگ به عنوان ابزاری بسیار مهم برای توسعه کسب و کارها بپردازیم. به همین جهت ضمن ارائه تعریفی از این رشته، به بیان مزایا و انواع مختلف روشها در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز پرداختیم. در صورت نیاز میتوانید سوالات خود را درباره موضوع این مقاله، در قسمت نظرات مطرح نمایید.
لینک منبع: