هزینه سئو سایت یکی از دغدغههای مدیران کسب و کارها است، اما افرادی که سالها وب سایت دارند این را به خوبی میدانند که در اصل هزینه سئو سایت یک هزینه نیست بلکه، سرمایهگذاری است که ما برای کسب و کارمان پرداخت میکنیم و شاید 10 ها برابر مبلغ پرداختی، درآمد حاصل از افزایش بازدید و فروش کسب کنیم.
اما آیا میدانید چرا هزینه سئو سایتهای مختلف تفاوت دارد؟ ما این مبلغ را بابت چه خدماتی پرداخت میکنیم؟ چه عواملی باعث میشود تا هزینه سئو وب سایت ما کاهش یابد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات ادامه مقاله را مطالعه کنید.
7 عامل تاثیر گذار بر هزینه سئو سایت
1. زبان مخاطب و وب سایت شما
مخاطب هدف شما کجا زندگی می کند؟ آیا آنها مطالب شما را به زبان فارسی یا انگلیسی می خوانند؟ اگر مخاطبان شما انگلیسی زبان باشند، قیمت سئوی شما بسیار بالاتر از زمانی خواهد بود که وب سایت شما به زبان فارسی است؛ زیرا رقابت در زبان انگلیسی بسیار بالاتر از زبان فارسی بوده و باید در بعضی حوزهها با هزاران سایت رقابت کنید.
2. موقعیت جغرافیایی هدف شما
آیا مشتریان محلی هدف شما است یا کل کشور و یا حتی بین المللی؟ مطمئناً، شما می خواهید کسب و کار خود را برای همه در دسترس قرار دهید، اما اگر اکثر مشتریان شما از یک منطقه خاص از ایران هستند، منطقی است که بر روی بهینه سازی برای افراد در آن منطقه تمرکز کنید.
برای مثال اگر کسب و کار شما فروش تلویزیون است و مخاطب هدف شما شهروندان شیرازی هستند، شما باید در کلمه کلیدی “فروش تلویزیون در شیراز” رتبه بگیرید و فقط نیاز به سئو سایت در شیراز دارید؛ اما اگر مخاطب هدف شما کل کشور ایران باشد. باید در کلمه کلیدی “فروش تلویزیون” رتبه بگید که هزینه سئو آن بسیار بیشتر از “فروش تلویزیون در شیراز” است.
3. میزان رقابت در کسب و کار شما
در هر بازار و کسبوکاری رقابت وجود دارد، اما میزان رقابت هر کدام با هم متفاوت است. برای مثال میزان رقابت در صنعت فروش محصولات کامپیوتری، موبایل و پوشاک بسیار بالا تر از فروش ابزارالات صنعتی و یا کشاورزی است.
بنابراین، اگر در حوزه کاری شما رقابت زیاد است، باید بودجه بیشتری نسبت به آن صنایعی که رقابت در آن حوزه کمتر است در نظر بگیرید.
4. وضعیت و رتبه وبسایت شما
هر چه سایت شما دارای سابقه بیشتر و اتوریتی بالاتری باشد، هزینه سئو سایت و تبلیغات کمتری باید برای وب سایت پرداخت کنید. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از خزندهها برای ردیابی بک لینکهای سایت و تعیین میزان اعتبار شما در یک موضوع استفاده می کنند. به طور سادهتر میتوان گفت چند سایت با اعتبار بالا به صفحات شما لینک دادهاند.
یک سایت با آتوریتی بالا و از قبل سئو شده دارای لینکهای زیادی است که از وبسایتهای معتبر به آن لینک داده شده، بنابراین برای بهبود بیشتر نتایج در موتورهای جستجو باید هزینه سئو سایت کمتری را نسبت به یک وبسایت که به تازگی طراحی شده بپردازد. یک وبسایت جدید بک لینک های بسیار کمی دارد، بنابراین برای رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو، کار سئو بیشتری لازم است.
5. در کدام صنعت قرار میگیرید؟
همه مشاغل نیازهای سئو یکسانی ندارند! صنایع مختلف برای موفقیت به سطوح مختلفی از بازاریابی آنلاین نیاز دارند، بسته به اینکه آن جایگاه خاص چقدر رقابتی است. به عنوان مثال، صنعت مالی رقابتیتر از صنایع محلی خواهد بود.
6. نوع خدمات سئو دریافتی
انواع مختلفی از خدمات سئو مانند سئوی سایت فروشگاهی، شرکتی، سئو فنی، سئوی داخلی، خارجی و … برای نیازهای مختلف وجود دارد. همه اینها بر میزان تلاش و هزینه سئو سایت تأثیر دارد.
به عنوان مثال، سایتهای فروشگاهی فرایند سئوی سخت و پیچیدهتری دارند؛ زیرا شما باید لیست طولانی از کلمات کلیدی را یافته و در آن رتبه بگیرید و هر صفحه به محتوایی یونیک و سئو شده نیاز دارد که باید با لحن محاورهای مناسب برای کاربران نوشته و سئو شود.
7. انجام خدمات سئو توسط شخص یا یک آژانس دیجیتال مارکتینگ
کارشناسان سئو معمولا فقط یکی از خدمات سئو را برای شما انجام میدهند اما یک شرکت و یا آژانس دیجیتال مارکتینگ انواع خدمات همچون سئو فنی، سئو داخلی ، خارجی ، تبلیغات و… را به مشتریان خود ارائه داده و در نهایت، هزینه بیشتری را دریافت میکنند.
اگر کسب و کار بزرگی دارید و یا به دنبال نتیجه عالی هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما سئو سایت خود را به آژانسهای دیجیتال مارکتینگ واگذار کنید. این شرکتها اغلب دارای یک تیم قوی سئو بوده و خدماتی که به شما ارائه میدهند، توسط یک گروه متخصص است.
نوع و مدل های قیمت گذاری سئو
نوع مدل قیمت گذاری نیز بر میزان هزینه سئو سایت شما تأثیر دارد زیرا هر کدام مزایای خاص خود را دارند:
1. مدل نگهدارنده ماهانه
این یک گزینه عالی برای کسانی است که به شرکت ارائه دهنده خدمات سئو اطمینان ندارند و فقط برای یک دوره آزمایشی میخواهند سئو سایت خود را واگذار کنند. شما با قرار داد یک ماهه میتوان خدمات کمی را دریافت کنید اما نباید انتظار نتیجه خیلی خوبی طی 1 ماه را داشته باشید. شما با این نوع قرارداد میتوانید طی 1 ماه نوع گزارشات و خدمات این شرکت ها را بررسی کرده و در صورت رضایت قرارداد بلند مدت ببندید.
2. قیمت ثابت پروژه با نتیجه مورد نظر
مشخص کردن قیمت ثابت برای یک پروژه خوبی و بدی خود را دارد. اکثرا این نوع قراردادها بودجه خیلی زیادی نیاز دارد اما در انتهای پروژه نتیجه مورد قبول را دریافت میکنید. این گزینه ریسک کمتری برای کسب و کارها دارد زیرا شرکتهای سئو باید طبق قرارداد به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند، حتی اگر هزینه سئو سایت و تبلیغات آنها بیش از مبلغ قرارداد شود.
شما می توانید یک “شرط” برای نتیجهای که میخواهید بدست آورید را در قرارداد ذکر کرده (به عنوان مثال دریافت رتبه 1 الی 3 کلمه کلیدی “خرید کفش ارزان” در موتورجستجو گوگل) و شرکت مورد نظر برای رسیدن به این نتیجه هزینه نهایی را به شما اعلام کرده و متعهد میشوند که سایت شما در مدت زمان مشخص به این جایگاه دست پیدا میکند.
3. پکیجهای سئو
این یکی از رایجترین مدل قیمت گذاری سئو است که شما نسبت به خدماتی که در مدت زمان مشخصی دریافت خواهید کرد هزینه پرداخت میکنید. این نمونه قیمت گذاری بیشتر برای سایتهایی مناسب است که از قبل خدمات سئو دریافت کردهاند و فقط برای ثابت ماندن جایگاه خود در موتورهای جستجو نیاز به استراتژی و به روزرسانی سایت دارند.
در نهایت، اگر نیاز به خدمات سئو دارید، همیشه هزینه سئو سایت را مد نظر نگیرید، زیرا یک سئو ضعیف میتواند رتبه و جایگاه شما را در موتور جستجو تضعیف کند. هرگز سئو ارزش ریسک کردن را ندارد! بنابراین توصیه من همیشه این است که سئو وب سایت خود را به یک فرد واگذار نکنید بلکه آن را به یک تیم واگذار کنید آژانس دیجیتال مارکتینگ کاژه یکی از بهترین و تخصصیترین شرکتهای ارائه دهنده تمامی خدمات سئو است.